Blog

Skrzynia biegów to dość skomplikowany mechanizm zbudowany z bardzo wielu elementów. W zasadzie każdy z nich narażony jest na zużycie eksploatacyjne i usterkę. Usterki są bardzo różne w zależności od przebiegu, sposobu eksploatacji itp.

Najczęstszą usterką z jaką się spotykamy przy naprawach skrzyń M32 i M20 to awarie łożysk wałów głównych , zarówno od strony tylnej obudowy jak i od strony kosza sprzęgłowego. Usterki łożysk są bardzo różne, jeśli usterka została szybko wychwycona przez użytkownika i niezwłocznie zlecono weryfikację i naprawę to jest duża szansa że wymiana łożysk załatwi sprawę na długo. Nie zalecamy natomiast zwlekania z naprawą!

Oczekiwanie aż “odłożymy fundusze” na naprawę może spowodować dużo większe uszkodzenia.

Ze zużytych łożysk wykrusza się materiał który działa jak ścierniwo niszcząc kolejne elementy skrzyni. W niektórych przypadkach łożysko które ” się rozsypało” potrafi zrobić duże spustoszenia w zęby m32skrzyni, uszkadzając prawie wszystko co możliwe.

Każde niepokojące dźwięki w obrębie skrzyni powinny zaniepokoić właściciela – nawet nieznaczny szum może być początkiem znacznej awarii. Nie tylko szum, wycie, czy też inne dźwięki są powodem do niepokoju. Najczęściej bagatelizowanym problemem jest przemieszczający się lewarek zmiany biegów. Może być spowodowany luźną poduszką, ale w większości przypadków jest wynikiem dużego luzu na wałach skrzyni biegów. Jeśli lewarek skacze tylko na kilku biegach ( najczęściej 1, 5, 6 ) a na innych wcale to możesz być pewny że twoje łożyska już dawno są zużyte i wymagają natychmiastowej wymiany.

Dlaczego lewarek skacze a nie ma dźwięków? po prostu powierzchnia toczna nie ma wżerów czy też wyłuszczeń, a jedynie wałeczki są już cienkie. Jazda ze skaczącym lewarkiem jest bardzo ryzykowna, w końcu wałeczki łożyska będą na tyle cienkie że podwiną się pod siebie i rozerwą obudowę.

Co powoduje awarię łożysk? Zazwyczaj nie ma jednej jedynej przyczyny.

Na zużycie składa się wiele czynników a są to między innymi:

  • Sposób eksploatacji, zazwyczaj auta firmowe oraz intensywnie eksploatowane, auta z hakiem są bardziej narażone na zużycie. Auta pokonujące większość czasu na autostradzie na 6 biegu, tu cały czas jest obciążone praktycznie jedno łożysko i w związku z tym podlega szybszemu zużyciu niż pozostałe.
  • Brak prawidłowego serwisu, brak wymian oleju. Tu niestety nie sprawdza się zalecenie producenta według którego olej w skrzyni biegów nie podlega wymianie. Każdy środek smarny czy też płyn eksploatacyjny podlega procesowi starzenia. Mechanizmy skrzyni biegów podlegają naturalnemu zużyciu, z współpracujących elementów wytrącają się ciała stałe. Niektóre z tych zostaną złapane przez magnesy zainstalowane w skrzyni, nieraz jednak zanim tam trafią zdążą już trafić np. w łożysko które nie znosi zanieczyszczeń środka smarnego ( opiłek już o wielkości 5 mikronów może trwale uszkodzić powierzchnię łożyska. Dlatego też tak ważne jest pozbywanie się zanieczyszczeń pływających w oleju przekładniowym.
  • nieprawidłowy poziom oleju lub wycieki.
  • zastosowany olej o nieprawidłowych parametrach lub zbyt niskiej jakości
  • uszkodzenie elementy sprzęgła.
  • uszkodzone elementy tłumiące wibracje silnika
  • niesprawna jednostka napędowa, niesprawne wtryskiwacze
  • duży przebieg – naturalne zużycie.
  • niedoskonałości w produkcji seryjnej, wady montażu.
  • zastosowanie łożysk o zbyt niskiej jakości.

ul. Antoniewska 46A
02-977 Warszawa

Serwis ogólny:               537-777-111
Naprawa Skrzyń M32: 794-032-032

Proszę o cierpliwość, jeśli nie odbieram w godzinach pracy proszę spróbować ponownie za 30 minut lub wysłać SMS lub e-mail z prośbą o kontakt.

Poniedziałek: 8.00-16.00
Wtorek: 8.00-16.00
Środa: 8.00-16.00
Czwartek: 8.00-16.00
Piątek: 8.00-15.00
Sobota:  Nieczynne
Niedziela: Nieczynne